För socialtjänsten

Våra boenden-skyddat boende

Vi är ett skyddsklass 1 boende där vi har möjlighet att ta emot kvinnor och barn som kan bo i lägenheter med självhushållning.

Vi har två lägenheter som ligger i Botkyrka kommun. Lägenheterna ligger insprängda i det vanliga bostadsbeståndet och är anonyma.

Vi har säkerhetsdörrar och upparbetade säkerhetsregler runt boendet. Alla våra lägenheter har nära till allmänna kommunikationsmedel och mataffärer. Utanför husen finns iordningsställda lekplatser.

Kontoret är bemannat med två heltidspersonal och hit kan man komma om man vill ha hjälp med att kopiera, faxa iväg olika dokument, hämta städartiklar eller bara ta en fika. På kontoret har vi leksaker, spel och pyssel som barnen kan ta med sig till boendet.

Varje lägenhet består av 3 rum och kök där det är tänkt att två kvinnor och deras barn kan dela hushåll. Varje familj får ett sovrum som är låsbart med säkerhetslås och sedan delar de vardagsrum, kök, badrum och hall med en annan familj. Familjen lagar själv mat och städar. I badrummet finns tvättmaskin och torktumlare. Vardagsrummet har soffa och TV. Lägenheterna är utrustade med wifi.

Lägenheterna är fullt utrustade med sänglinne, handdukar och köksutrustning. Vi tillhandahåller allt städmaterial. Vid inflytt får familjen en kasse med hygienartiklar som ett välkomstkit. Det innehåller duschtvål, schampo, tandborste, tandkräm, deodorant, ett paket bindor m.m.

I varje lägenhet finns säng till de minsta barnen, barnstol, potta eller toasits m.m

Varje barn som flyttar in hos oss får ett gosedjur och en kasse med förströelse i form av ritpapper, kritor/pennor, bok, spel eller pussel allt efter ålder.

I vardagsrummet i varje lägenhet finns också leksaker som leksaksspis, bilmatta, böcker, dockskåp m.m. Vi anpassar utbudet till barnens ålder.

Varje familj har kontakt med vår koordinator som arbetar på kontoret. Det är koordinatorn som håller i kvinnojourens kontakt med placerande socialtjänst och även bistår kvinnan i kontakt med myndigheter. Allt dokumenteras i ett digitalt system, Infosoc.

Varje kvinna som placeras hos Botkyrka kvinno och tjejjour får en egen kontaktperson (Stödkvinna=SK) som finns med henne under hela hennes vistelse hos oss. Kvinnan kan alltid nå SK via telefon.

lgh bild (4)
lgh bild (5)
lgh bild (2)
lgh bild (6)
lgh bild (3)
lgh bild 1

Stödkvinnans roll:

- hjälper kvinnan att komma till rätta i lägenheten, visar henne området och var kommunikationer, affärer etc finns i närheten

- skapar sig en bild av vad kvinnan och ev barn behöver hjälp med för att på bästa sätt få henne att känna sig trygg

- hjälp till självhjälp är en viktig del i SK:s arbete, en del av kvinnorna har inte varit självständiga och måste ibland ordna praktiska saker som t ex bankkort.

- kvinnan kan vara på kontoret tillsammans med JK och låna dator för att kunna skicka in rapporter till socialtjänst, hålla kontakt med myndigheter etc

- om kvinnan inte har egen mobiltelefon eller om hon inte kan/vill använda sin egen ordnar SK så att hon får låna en av jouren

- SK följer med kvinnan till olika instanser för att vara stöd, det kan vara t ex till en vårdcentral eller socialtjänsten

- SK kan ta hand om barn/barnen om kvinnan behöver egen tid för ett möte eller för att bara få lite egen tid